12 Kasım 2015 Perşembe

İridotomi


İridotomi, irise (gözün renkli kısmı) lazerle delik açma işlemidir. Bu işlem neden yapılır? Gözün arka tarafında bulunan göz içi sıvısının, ön tarafa geçip gözden dışarı tahliye edilmesi gerekir. Glokom hastalığının tipine göre, bu göz içi sıvısı ön tarafa geçemeyip gözün üzerinde birikir ve göz sinirleri üzerinde baskı oluşturur. Bu durum, göz tansiyonunun yükselmesine sebep olur. İridotomi denen işlemle, gözün ön tarafından arka tarafına bir delik (kanal) açılır ve göz içi sıvısının buradan tahliye edilmesi amaçlanır.



İridotomi riskli midir, riskleri nelerdir?
Tıp için konuşacak olursak, yuttuğunuz basit bir aspirin bile çeşitli riskler taşır. Kullandığımız göz damlalarının da riski vardır. Hatta gündelik hayatımızda yediğimiz bir elma bile risk taşır. Doğal olarak göze yapılacak bir dış müdahalenin hiç risk taşımaması söz konusu olamaz. Bu riskler; operasyon sırasında veya sonrasında olabileceği gibi, kalıcı körlük de olabilir. Tabii bu sizi korkutmasın. İridotomi işlemi, çoğunlukla sorunsuz bir şekilde yapılıyor. Bahsettiğim risklerin gerçekleşme oranı, dünya genelinde de Türkiye’de de çok çok düşük. Ben bu işlemi yaptırmadan önce, bu riskler konusunda epeyce çekinceliydim ve eczacı bir arkadaşımın da beni yanlış yönlendirmesi sonucu, yaklaşık iki sene kaçtım. O dönem ben de hastalığıma dair yeterli bilgiye sahip değildim, bunun da etkisi oldu. Sonradan yaptığım araştırmalar ve hekimimle konuşmalarım gösterdi ki, iridotomiye dair sayılan riskler, milyonda bir bile olsa gerçekleşme olasılığı bulunduğundan, istatistiki bilgi olarak sıralanır ve hastayla da paylaşılırmış. Yani evet, iridotominin de elbette riski var ama korkmayı gerektirmeyecek oranda düşük. Şöyle söyleyeyim; ben sağ gözümde sorun yaşıyor olmama rağmen, ileride herhangi bir sorun olmaması açısından tedbir amaçlı sol gözüme de gönül rahatlığıyla bu işlemi yaptırdım.

Nasıl oluyor, nelere dikkat etmek gerekir?
İridotmiye geçmeden önce göze bir damla damlatılır. Bu damla, göz bebeğinin küçülmesini sağlar. Damlanın etkisinin görülmesi için bir süre beklenir. Sonra iridotomi odasına geçilir. Gözü uyuşturmak için bir damla daha damlatılır. Daha sonra gözün içine, lens gibi bir alet yerleştirilir. Gözünüz uyuşturulmuş olduğu için, herhangi bir acı hissetmezsiniz, hiç korkmayın. Tıpkı tansiyon ölçümü yapan veya göz muayenesi yapan cihazlar gibi bir cihazla yapılır iridotomi. Aynen tansiyon ölçümünde olduğu gibi çenenizi ve alnınızı cihaza yerleştirirsiniz. Cihazın diğer tarafında oturan hekiminiz size aşağı, yukarı, sağa, sola bakmanızı söyler. Daha sonra bir noktada sabitlersiniz gözünüzü. İşlem başladığında, yani o lazer gözünüze ilk vurduğu anda, “tak” diye bir ses duyarsınız, hatta gözünüze vurulduğunu hissedersiniz. Sakın korkmayın. Parmağınızla elinize vurduğunuzda aldığınız çarpma hissi gibi bir şeydir o. Bu ikisine hazırlıklı olduğunuzda, canınızın hiç yanmayacağını, acı duymayacağınızı göreceksiniz.

İşlem, 15-20 dk kadar sürüyor. Bittiğinde, aşırı yüksek miktarda ışığa maruz kaldığınız için bir süre görmekte zorlanabilirsiniz. Bende böyle olmuştu örneğin ama bir başkası herhangi bir görme sorunu yaşamadığını söylemişti. Bu da kişiden kişiye değişiklik gösterebiliyor yani. Bir saat kadar sonra tekrar tansiyonunuz ölçülür. Eğer tansiyon normalse, hastaneden/muayenehaneden çıkıp gidersiniz. Gündelik yaşamınıza olumsuz bir etkisi olmaz. Bende görüntünün normale dönmesi, birkaç saati bulmuştu. Hatta bir süre sepya tonunda görüyordum etrafı. Bu da herkeste olan bir durum değil.

Hekiminiz size bir damla verecek iridotomi sonrası. Bu damla, gözün enfeksiyon kapmasını önlemeye yarıyor. Damlanızı aksatmadan kullanın. Benim kullandığım damla üçüncü günde görme sorununa neden olduğu için kesmek zorunda kaldık. Bunun sonucunda da gözüm enfeksiyon kaptı. Şikayetimi anlattığım asistan hekim, gözün mikrop kapmış olabileceğini söylediği halde herhangi bir tedavi uygulamayınca, o enfeksiyon diğer gözüme de sıçradı. Şikayetim üzerine tekrar hastaneye gittiğimde durum fark edildi ve bu kez enfeksiyon giderici bazı damlalar verildi. Yaklaşık 15 gün kadar sonra enfeksiyondan kurtulabildim.

Kesin çözüm müdür, tansiyon yükselmesi son bulur mu?
Daha önceki yazılarımda da söylediğim gibi, tıpta hiçbir şeyin kesinliği yoktur. Yapılan her türlü işlem, kullanılan her türlü ilaçlar, tamamen kişiye özel sonuçlar verir. İstatistikler, dar açılı glokomda iridotominin başarı oranının yüksek olduğunu gösteriyor. Eğer şanslıysanız, iridotomi sonrası tansiyonunuz dengelenmeye başlar. Olumlu sonuç verememesi de mümkün elbette; tıpkı bende olduğu gibi.

İridotomi yapıldıktan 48 saat kadar sonra, yine çok aşırı yükselmiş bir tansiyonla gittim hastaneye. Öncesinde Diazomid adlı hapı kullanıyordum. İridotominin ardından kesmiştik hap kullanımını. Tansiyonun yükseldiğini gören hekimim, “Keşke birden kesmeseydik” diyerek, Diazomid’e yine devam etmemi, ancak azaltarak kesmemi istedi. Öyle yaptım. Bir süre iyi giden tansiyonum, bir ay kadar sonra yine 50-60 gibi değerlere fırladı. Bunun nedeni, işlemin bir işe yaramaması veya hekim hatası değil, tamamen benim gözümün anatomik yapısıyla ilgili. Nitekim birkaç ay sonra ALPİ  (Argon Laser Periferal İridoplasti) denen bir başka lazer operasyon yapılacaktı. O bile işe yaramadı, cerrahi operasyon gerekebileceğini söyledi hekimim.

Kendi yaşadığımı, bir deneyimi aktarmak için paylaştım sizlerle. Yani iridotomi de, tıpkı diğer tedavilerde olduğu gibi bir hastada son derece olumlu sonuç verebiliyorken, bir başka hastada hiçbir işe yaramayabiliyor. İridotomi yaptırdıktan sonra göz tansiyonu hiç yükselmemiş hastalarla tanıştım. Bende olduğu gibi bir işe yaramadığını söyleyen de bir hasta oldu.

Eğer doktorunuz iridotomi yapılması gerektiğini söylemişse, hiç korkmadan ve çekinmeden yaptırın. Aksi durum, sizin için daha kötü sonuçlar doğurabilir.


7 yorum:

  1. Selam;
    2014 ağustos ayında 39 yaşımdayken şiddetli bir glokom krizi geçirdim. Öyle ki göz tansiyonunun uçtuğu o dönemlerde ölçüm cihazının sınırları yetmedi ölçmeye. Doktorların fikir ayrılıklarıyla geçen 3-4 ayın sonunda iridotomi yapıldı gözüme. Ama iris tabakam o kadar kalındı ki yapılan 20+ atıştan ve argon lazer denemesinin sonucu tekrar krize girdim. Acil yatış verdiler ve ertesi gün ameliyatla açtılar o deliği. Ameliyat sırasında bazı aksilikler oldu. Benim panik atak olmamın da bu aksiliklerde biraz rolü vardı. Sonuçta ilk krizde kısmi felç olan gözbebeğimde ikinci bir hasar oluştu. Bunu gidermek için kullanılan damlalar da tansiyonu tekrar yükseltti ama 23 civarı idi bu sefer. Ameliyattan sonra geçen 7 ayda tansiyonum hiç yükselmedi. Şu an 11. Aydayım ve perşembe kontrolüm var. Bakalım nasıl olacak. Herhangi bir gözümde tansiyon yüksek çıkarsa tekrar crerrahi müdahale olabilir. Şu an cosopt kullanıyorum. Allah hepimize şifa versin. Zor bir hastalık ve moral bozucu. Karanlıkta oturmak tehlike. Göz bebeklerini genişleten her türlü ilaç sıkıntı. Dikkat etmek şart. Geçmiş olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Seçil Hanım,
      Geçmiş olsun öncelikle. Epey şiddetli bir atak geçirmişsiniz ve cidden sıkıntılı bir dönem olmuş. Hava üflemeli tonometreler, çok yüksek tansiyonları ölçemiyor genelde. 50 ve üzeri değerler gördüğüm dönemden biliyorum. Ancak 40'lı seviyelere indiğinde ölçüm sonucu verebiliyordu cihaz. Bu yüzden en sağlıklı sonucu, aplanasyon tonometresi denen (hani şu göz içine sokulan mavi ışıklı) cihazlar veriyor. Eğer onda da ölçüm alınamadıysa, cidden çok çok yüksek değere çıkmış tansiyonunuz.

      Bende de durum o ameliyata doğru gidiyor ve bundan çekiniyorum biraz. Son bir aydır fena seyretmiyor gibi tansiyon değerim. Cosopt'un yanında iki damla daha kullanıyorum. Haftaya yapılacak kontrolü bekliyorum.

      Tedavinizi hangi hastanede sürdürüyorsunuz?

      Sil
  2. Tedavimi memleketimdeki devlet hastanesinde devam ettiriyorum. İlk kriz geçirdiğimde orada müdahale edilmişti.
    Ameliyatta biraz sıkıntı yaşasam da günlük hayatımı değiştirmek zorunda kalacak kadar bir hasar yok gözümde.

    Sizi, sosyal medyada hastalığınızla ilgili paylaşımlarınız vesilesiyle takip etmeye başlamıştım. Yazdığınız her yazıyı defalarca okur, bir şeyler öğrenmeye çalışırdım. Hatta sizin için endişelendiğim zamanlar da çok olmuştur:) Buraya yazarken de çekinerek yazdım. Benim işlerimin biraz ters gitmesi sizi de endişelendirir mi, diye düşündüm. Ama siz de biliyorsunuz ki her hasta farklıdır. Sizin için işlerin çok daha iyi gideceğini ümit ediyorum. Başarılı bir operasyondan sonra belki artık damlalara bile ihtiyacınız kalmayacaktır. Bunları söylememe bile gerek olmadığını biliyorum. Siz oldukça mantıklı ve sağduyulu bir hastasınız. Doktorum, benim yerime sizi tercih edebilirdi rahatlıkla:) tabii operasyon bir tercihtir ama doktorunuz bu yönde bir karar verirse bunun çok iyi sonuçlar da verebileceğini unutmamak lazım.


    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Devlet hastaneleri bu konuda genellikle çok yetersiz. "Hastane ve Doktor Seçimi" başlıklı yazıda anlatmaya çalıştım bunu. Eğer şehrinizde bir üniversite hastanesi varsa, kesinlikle orayı tercih etmenizi öneririm. Zira devlet hastaneleri teçhizat olarak yetersiz kalıyor çoğunlukla.

      Ekşi Sözlük'te yazıyordum hastalık sürecini zaman zaman, doğru. Çok ciddi sıkıntılı bir dönemim oldu, ancak sizinki benden daha kötüymüş. O durumda bile benim için endişelenmiş olmanıza ise ne diyeceğimi bilemedim :) Hastalığımın ilk zamanlarında olsa, söyleyeceklerinizden fazlasıyla etkilenirdim. Zaman içinde araştırdıkça, gördükçe, öğrendikçe, bir olumsuzluğun emsal teşkil etmemesi gerektiğini anladım. Doktorunuz o ilk dönemlerimde beni tercih eder miydi, ondan hiç emin değilim açıkçası :)

      Bu ameliyat için yaşımın çok genç olduğunu söylüyor doktorlarım. O nedenle kaçınıyorlar. Ama yapacak bir şey kalmazsa, çaresiz kabul edeceğim o noktada. İyi dilekleriniz için çok teşekkür ederim.

      Umarım sizin için de yolunda gider her şey. Perşembe günkü kontrolünüzden sonra da sonuç hakkında bilgi verirseniz sevinirim. Şimdiden geçmiş olsun.

      Sil
  3. merhaba 30 yaşındayım Kuledibi Göz Hastanesi'nde bende yarın olacağım bu işlemi sizin yazılarınızın çok faydası oldu panik yapmamamda teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geç yanıtladığım için özür dilerim. Geçmiş olsun. Şimdi nasıl durumunuz?

      Sil
  4. merhaba ismim haluk acaba simdi nasılsınız bana da gecen hafta sikayetle gittiğim hastaneden serum baglanip tetkiklerdrn sonra kuledibi goz hastanesine başvurdum tekniklerden sonra ilaçlar kesildi bir damlaya geçtim 10 gün sonra gelin laser yapip yapmayacağınız karar vereceğiz dendi yapın gereği hep pimpirikli biriydim zaten yaşın 38 sağ gözümde tansiyonum 53 e varmis görmemde azalma oldu ve nette okuduklarım dan sonra çok korkuyorum kör olmaktan 3 yaşında bir oglum var 1 haftadır psikolojim çok bozuldu sizin dediğiniz doktoru aradin siz bunları yazdığınızda docentmis profesör olmus kendisi aradım randevu aldim ancak sonra vazgeçtim çünkü tek yere şu an için devam etmek istiyorum ki kule dibi biliyorsunuz kalabalik ama bu glokom da çok tecrübeliler...bolgunuz çok yalın ve çok güzel emeğiniz için çok teşekkür ederim umarım ilerlemez görmem sol gözümde dr sorun varmis ama cok sukur onda görmemde şu an sorun yok ama dediğim gibi keşke sizin gibi dirayetli olabilsem ama yapamıyorum inanın aileminse huzurunu kaçırdım umarım toplanır silkelenit kendime gelirim ( 10 gün kullan gel denen damlanın ismi gamfort )

    YanıtlaSil